Gå direkt till sidans innehåll

Utsläpp av växthusgaser från transporter

Indikator SE. 1.1. 3

Då transporter står för ca 50 % av växthusgasutsläppen i Södertälje kommun som geografiskt område, vilket är mer än nationellt, är hållbara transporter en nyckelfaktor för att nå målet om inga växthusgasutsläpp.

Växthusgasutsläpp från sektorn inrikes transporter per invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (ton CO2e/inv)

0

Totalt

1990

2,02

1

Totalt

2000

2,03

2

Totalt

2005

2,11

3

Totalt

2010

2,09

4

Totalt

2015

1,72

5

Totalt

2016

1,63

6

Totalt

2017

1,54

7

Totalt

2018

1,56

8

Totalt

2019

1,51

9

Totalt

2020

1,36

10

Personbilar

1990

1,40

11

Personbilar

2000

1,34

12

Personbilar

2005

1,31

13

Personbilar

2010

1,31

14

Personbilar

2015

1,12

15

Personbilar

2016

1,08

16

Personbilar

2017

1,03

17

Personbilar

2018

1,03

18

Personbilar

2019

1,00

19

Personbilar

2020

0,90

20

Tunga lastbilar

1990

0,33

21

Tunga lastbilar

2000

0,40

22

Tunga lastbilar

2005

0,46

23

Tunga lastbilar

2010

0,44

24

Tunga lastbilar

2015

0,32

25

Tunga lastbilar

2016

0,29

26

Tunga lastbilar

2017

0,25

27

Tunga lastbilar

2018

0,27

28

Tunga lastbilar

2019

0,26

29

Tunga lastbilar

2020

0,24

30

Lätta lastbilar

1990

0,10

31

Lätta lastbilar

2000

0,10

32

Lätta lastbilar

2005

0,13

33

Lätta lastbilar

2010

0,16

34

Lätta lastbilar

2015

0,15

35

Lätta lastbilar

2016

0,14

36

Lätta lastbilar

2017

0,13

37

Lätta lastbilar

2018

0,14

38

Lätta lastbilar

2019

0,14

39

Lätta lastbilar

2020

0,13

40

Bussar

1990

0,08

41

Bussar

2000

0,08

42

Bussar

2005

0,09

43

Bussar

2010

0,07

44

Bussar

2015

0,04

45

Bussar

2016

0,03

46

Bussar

2017

0,03

47

Bussar

2018

0,03

48

Bussar

2019

0,03

49

Bussar

2020

0,02

50

Mopeder och Motorcyklar

1990

0,01

51

Mopeder och Motorcyklar

2000

0,01

52

Mopeder och Motorcyklar

2005

0,01

53

Mopeder och Motorcyklar

2010

0,01

54

Mopeder och Motorcyklar

2015

0,01

55

Mopeder och Motorcyklar

2016

0,01

56

Mopeder och Motorcyklar

2017

0,01

57

Mopeder och Motorcyklar

2018

0,01

58

Mopeder och Motorcyklar

2019

0,01

59

Mopeder och Motorcyklar

2020

0,01

60

Inrikes civil sjöfart

1990

0,04

61

Inrikes civil sjöfart

2000

0,05

62

Inrikes civil sjöfart

2005

0,05

63

Inrikes civil sjöfart

2010

0,05

64

Inrikes civil sjöfart

2015

0,04

65

Inrikes civil sjöfart

2016

0,04

66

Inrikes civil sjöfart

2017

0,04

67

Inrikes civil sjöfart

2018

0,05

68

Inrikes civil sjöfart

2019

0,05

69

Inrikes civil sjöfart

2020

0,05

70

Inrikes flygtrafik

1990

0,06

71

Inrikes flygtrafik

2000

0,05

72

Inrikes flygtrafik

2005

0,05

73

Inrikes flygtrafik

2010

0,04

74

Inrikes flygtrafik

2015

0,04

75

Inrikes flygtrafik

2016

0,04

76

Inrikes flygtrafik

2017

0,04

77

Inrikes flygtrafik

2018

0,04

78

Inrikes flygtrafik

2019

0,03

79

Inrikes flygtrafik

2020

0,01

80

Järnväg

1990

0,00

81

Järnväg

2000

0,00

82

Järnväg

2005

0,00

83

Järnväg

2010

0,00

84

Järnväg

2015

0,00

85

Järnväg

2016

0,00

86

Järnväg

2017

0,00

87

Järnväg

2018

0,00

88

Järnväg

2019

0,00

89

Järnväg

2020

0,00

Datakälla: Nationella emissionsdatabasen och SCB

Kommentar

Sedan 2010 har utsläppen från transporter minskat i Södertälje kommun, men inte i takt med mållinjen för det lokala målet om nollutsläpp till 2030. Det låga värdet 2020, det senaste år som statistik sammanställts för, kan också vara påverkat av pandemirestriktionerna som minskade transporterna i hela landet. Den största delen av utsläppen kommer från personbilstransporter, därefter tunga lastbilar.

Om statistiken

Statistiken visar territoriella utsläpp, alltså utsläpp som sker inom kommunens gränser. Statistiken på nationell nivå beräknas bottom up (baserat på detaljerade data om aktiviteter som utförs inom Sveriges gränser) och fördelas sedan på kommunerna utifrån aktiviteter som sker inom dess gränser.

Uppdaterad: 2023-05-25