Gå direkt till sidans innehåll

Utsläpp av växthusgaser från transporter

Indikator SE. 1.1. 3

Då transporter står för ca 50 % av växthusgasutsläppen i Södertälje kommun som geografiskt område, vilket är mer än nationellt, är hållbara transporter en nyckelfaktor för att nå målet om inga växthusgasutsläpp.

Växthusgasutsläpp från sektorn inrikes transporter per invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (ton CO2e/inv)

0

Mopeder och Motorcyklar

1990

0,01

1

Mopeder och Motorcyklar

2000

0,01

2

Mopeder och Motorcyklar

2005

0,01

3

Mopeder och Motorcyklar

2010

0,01

4

Mopeder och Motorcyklar

2015

0,01

5

Mopeder och Motorcyklar

2016

0,01

6

Mopeder och Motorcyklar

2017

0,01

7

Mopeder och Motorcyklar

2018

0,01

8

Mopeder och Motorcyklar

2019

0,01

9

Mopeder och Motorcyklar

2020

0,01

Datakälla: Nationella emissionsdatabasen och SCB

Kommentar

Sedan 2010 har utsläppen från transporter minskat i Södertälje kommun, men inte i takt med mållinjen för det lokala målet om nollutsläpp till 2030. Det låga värdet 2020, det senaste år som statistik sammanställts för, kan också vara påverkat av pandemirestriktionerna som minskade transporterna i hela landet. Den största delen av utsläppen kommer från personbilstransporter, därefter tunga lastbilar.

Om statistiken

Statistiken visar territoriella utsläpp, alltså utsläpp som sker inom kommunens gränser. Statistiken på nationell nivå beräknas bottom up (baserat på detaljerade data om aktiviteter som utförs inom Sveriges gränser) och fördelas sedan på kommunerna utifrån aktiviteter som sker inom dess gränser.

Uppdaterad: 2023-05-25