Då transporter står för ca 50 % av växthusgasutsläppen i Södertälje kommun som geografiskt område, vilket är mer än nationellt, är hållbara transporter en nyckelfaktor för att nå målet om inga växthusgasutsläpp.
Utsläpp av växthusgaser från transporter
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2e/inv) |
---|---|---|---|
0 |
Mopeder och Motorcyklar |
1990 |
0,01 |
1 |
Mopeder och Motorcyklar |
2000 |
0,01 |
2 |
Mopeder och Motorcyklar |
2005 |
0,01 |
3 |
Mopeder och Motorcyklar |
2010 |
0,01 |
4 |
Mopeder och Motorcyklar |
2015 |
0,01 |
5 |
Mopeder och Motorcyklar |
2016 |
0,01 |
6 |
Mopeder och Motorcyklar |
2017 |
0,01 |
7 |
Mopeder och Motorcyklar |
2018 |
0,01 |
8 |
Mopeder och Motorcyklar |
2019 |
0,01 |
9 |
Mopeder och Motorcyklar |
2020 |
0,01 |
Kommentar
Sedan 2010 har utsläppen från transporter minskat i Södertälje kommun, men inte i takt med mållinjen för det lokala målet om nollutsläpp till 2030. Det låga värdet 2020, det senaste år som statistik sammanställts för, kan också vara påverkat av pandemirestriktionerna som minskade transporterna i hela landet. Den största delen av utsläppen kommer från personbilstransporter, därefter tunga lastbilar.
Om statistiken
Statistiken visar territoriella utsläpp, alltså utsläpp som sker inom kommunens gränser. Statistiken på nationell nivå beräknas bottom up (baserat på detaljerade data om aktiviteter som utförs inom Sveriges gränser) och fördelas sedan på kommunerna utifrån aktiviteter som sker inom dess gränser.