Gå direkt till sidans innehåll

Elavbrott

Mål 7 Hållbar energi för alla
Mål 7 Hållbar energi för alla
Indikator SDG. 7. 1

I Sverige har vi ett driftsäkert elsystem men tekniska fel, extremt väder, olyckor och sabotage kan fortfarande orsaka elavbrott. Långa elavbrott kan leda till problem med vattenförsörjning, kommunikation och mycket annat som idag är beroende av el.

Elavbrott, genomsnittlig avbrottstid per kund (SAIDI)

Datakälla: Energimarknadsinspektionen via Kolada
Trend:
Utvecklingen går åt fel håll Utvecklingen går åt fel håll sedan 2016
Senaste värdet:
67 minuter/kund (2021)
Utgångsvärde:
44 minuter/kund (2016)

Kommentar

I Södertälje är genomsnittlig avbrottstid 49 minuter per kund, vilket är lägre än genomsnittet i Sverige och andra kommuner i länet. Snittiden har dock ökat något sedan statistiken började sammanställas. Kommunens mål är att bibehålla nivåer trots ökade risker och ökat elbehov.

Om statistiken

Att ha tillgång till pålitlig och modern energi är viktigt, varför denna indikator mäter total avbrottstid för långa avbrott under året per kund, där långa elavbrott avser avbrott som är längre än 3 minuter. SAIDI inkluderar aviserade och oaviserade avbrott i regionnät och lokalnät. Kunder avser mätpunkter där ansvar övergår från nätföretag till kunden.

Uppdaterad: 2023-04-24