Gå direkt till sidans innehåll

Elavbrott

Mål 7 Hållbar energi för alla
Mål 7 Hållbar energi för alla
Indikator SDG. 7. 1

I Sverige har vi ett driftsäkert elsystem men tekniska fel, extremt väder, olyckor och sabotage kan fortfarande orsaka elavbrott. Långa elavbrott kan leda till problem med vattenförsörjning, kommunikation och mycket annat som idag är beroende av el.

Elavbrott, genomsnittlig avbrottstid per kund (SAIDI)

Rad-id Mätområde Datum Värde (minuter/kund)

0

Södertälje

2016

44

1

Södertälje

2017

50

2

Södertälje

2018

90

3

Södertälje

2019

106

4

Södertälje

2020

49

5

Södertälje

2021

67

6

Riket

2017

81

7

Riket

2018

114

8

Riket

2019

156

9

Riket

2020

93

10

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2016

86

11

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2017

110

12

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2018

112

13

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2019

384

14

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2020

111

15

Större stad (ovägt medel)

2016

50

16

Större stad (ovägt medel)

2017

47

17

Större stad (ovägt medel)

2018

72

18

Större stad (ovägt medel)

2019

74

19

Större stad (ovägt medel)

2020

58

Datakälla: Energimarknadsinspektionen via Kolada

Kommentar

I Södertälje är genomsnittlig avbrottstid 49 minuter per kund, vilket är lägre än genomsnittet i Sverige och andra kommuner i länet. Snittiden har dock ökat något sedan statistiken började sammanställas. Kommunens mål är att bibehålla nivåer trots ökade risker och ökat elbehov.

Om statistiken

Att ha tillgång till pålitlig och modern energi är viktigt, varför denna indikator mäter total avbrottstid för långa avbrott under året per kund, där långa elavbrott avser avbrott som är längre än 3 minuter. SAIDI inkluderar aviserade och oaviserade avbrott i regionnät och lokalnät. Kunder avser mätpunkter där ansvar övergår från nätföretag till kunden.

Uppdaterad: 2023-04-24