Gå direkt till sidans innehåll

Körsträcka

Indikator SE. 3.1. 3

Hur många mil invånarna i den egna kommunen eller regionen reser med bil varierar över landet. Faktorer som påverkar körsträckan är hur väl utbyggd kollektivtrafiken är, hur pendlingsmönster ser ut men även av resvanor mm. För att nå klimatlagens mål har Trafikverket tagit fram ett klimatscenario som säger att vi måste minska biltrafiken i kilometer med 10-20 procent per capita.

Genomsnittlig körsträcka per invånare (med personbil)

Rad-id Mätområde Datum Värde (mil/inv.)

0

Södertälje

1999

605

1

Södertälje

2000

635

2

Södertälje

2005

648

3

Södertälje

2008

668

4

Södertälje

2009

602

5

Södertälje

2010

574

6

Södertälje

2011

598

7

Södertälje

2012

580

8

Södertälje

2013

552,2

9

Södertälje

2014

573,3

10

Södertälje

2015

608,0

11

Södertälje

2016

636,6

12

Södertälje

2017

707,2

13

Södertälje

2018

789,9

14

Södertälje

2019

764,2

15

Södertälje

2020

708,1

16

Södertälje

2021

734,4

17

Riket

1999

640

18

Riket

2000

659

19

Riket

2005

681

20

Riket

2008

688

21

Riket

2009

672

22

Riket

2010

667

23

Riket

2011

667

24

Riket

2012

658

25

Riket

2013

651,7

26

Riket

2014

655

27

Riket

2015

663

28

Riket

2016

673,5

29

Riket

2017

673,3

30

Riket

2018

669,8

31

Riket

2019

650,6

32

Riket

2020

605,3

33

Riket

2021

610,9

34

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

1999

609,0

35

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2000

617,5

36

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2005

643,9

37

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2008

639,0

38

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2009

622,0

39

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2010

609,5

40

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2011

603,7

41

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2012

594,0

42

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2013

588,3

43

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2014

594,9

44

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2015

603,6

45

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2016

612,6

46

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2017

612,5

47

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2018

609,2

48

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2019

592,7

49

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2020

551,6

50

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2021

562,1

51

Större stad (ovägt medel)

1999

612,2

52

Större stad (ovägt medel)

2000

632,3

53

Större stad (ovägt medel)

2005

648,1

54

Större stad (ovägt medel)

2008

647,6

55

Större stad (ovägt medel)

2009

627,2

56

Större stad (ovägt medel)

2010

625,2

57

Större stad (ovägt medel)

2011

640,1

58

Större stad (ovägt medel)

2012

630,5

59

Större stad (ovägt medel)

2013

625,6

60

Större stad (ovägt medel)

2014

628,3

61

Större stad (ovägt medel)

2015

638,4

62

Större stad (ovägt medel)

2016

649,8

63

Större stad (ovägt medel)

2017

651,4

64

Större stad (ovägt medel)

2018

654,7

65

Större stad (ovägt medel)

2019

634,0

66

Större stad (ovägt medel)

2020

588,9

67

Större stad (ovägt medel)

2021

597,1

Datakälla: Trafa via Kolada

Kommentar

Sedan 2013 har körsträckan ökat markant i Södertälje kommun, trots en liten minskning under pandemiåren 2020 och 2021. Kommunen ligger också högt i denna indikator jämfört med genomsnittet för kommungruppen Större städer och kommuner i Stockholms län.

Om statistiken

Indikatorn visar total körsträcka med personbilar registrerade i kommunen per invånare. Avser körsträcka för bilar registrerade i kommunen och säger ingenting om i vilka geografiska områden dessa bilar har kört. Avser bilar registrerade på såväl juridiska som fysiska personer (Observera att bilar skrivna på juridiska personer, så som företag, kan påverka statistiken för kommuner där många företag och huvudkontor är lokaliserade).

Uppdaterad: 2023-04-24