Hur många mil invånarna i den egna kommunen eller regionen reser med bil varierar över landet. Faktorer som påverkar körsträckan är hur väl utbyggd kollektivtrafiken är, hur pendlingsmönster ser ut men även av resvanor mm. För att nå klimatlagens mål har Trafikverket tagit fram ett klimatscenario som säger att vi måste minska biltrafiken i kilometer med 10-20 procent per capita.
Körsträcka
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (mil/inv.) |
---|---|---|---|
0 |
Södertälje |
1999 |
605 |
1 |
Södertälje |
2000 |
635 |
2 |
Södertälje |
2005 |
648 |
3 |
Södertälje |
2008 |
668 |
4 |
Södertälje |
2009 |
602 |
5 |
Södertälje |
2010 |
574 |
6 |
Södertälje |
2011 |
598 |
7 |
Södertälje |
2012 |
580 |
8 |
Södertälje |
2013 |
552,2 |
9 |
Södertälje |
2014 |
573,3 |
10 |
Södertälje |
2015 |
608,0 |
11 |
Södertälje |
2016 |
636,6 |
12 |
Södertälje |
2017 |
707,2 |
13 |
Södertälje |
2018 |
789,9 |
14 |
Södertälje |
2019 |
764,2 |
15 |
Södertälje |
2020 |
708,1 |
16 |
Södertälje |
2021 |
734,4 |
17 |
Riket |
1999 |
640 |
18 |
Riket |
2000 |
659 |
19 |
Riket |
2005 |
681 |
20 |
Riket |
2008 |
688 |
21 |
Riket |
2009 |
672 |
22 |
Riket |
2010 |
667 |
23 |
Riket |
2011 |
667 |
24 |
Riket |
2012 |
658 |
25 |
Riket |
2013 |
651,7 |
26 |
Riket |
2014 |
655 |
27 |
Riket |
2015 |
663 |
28 |
Riket |
2016 |
673,5 |
29 |
Riket |
2017 |
673,3 |
30 |
Riket |
2018 |
669,8 |
31 |
Riket |
2019 |
650,6 |
32 |
Riket |
2020 |
605,3 |
33 |
Riket |
2021 |
610,9 |
34 |
Stockholms läns kommuner (ovägt medel) |
1999 |
609,0 |
35 |
Stockholms läns kommuner (ovägt medel) |
2000 |
617,5 |
36 |
Stockholms läns kommuner (ovägt medel) |
2005 |
643,9 |
37 |
Stockholms läns kommuner (ovägt medel) |
2008 |
639,0 |
38 |
Stockholms läns kommuner (ovägt medel) |
2009 |
622,0 |
39 |
Stockholms läns kommuner (ovägt medel) |
2010 |
609,5 |
40 |
Stockholms läns kommuner (ovägt medel) |
2011 |
603,7 |
41 |
Stockholms läns kommuner (ovägt medel) |
2012 |
594,0 |
42 |
Stockholms läns kommuner (ovägt medel) |
2013 |
588,3 |
43 |
Stockholms läns kommuner (ovägt medel) |
2014 |
594,9 |
44 |
Stockholms läns kommuner (ovägt medel) |
2015 |
603,6 |
45 |
Stockholms läns kommuner (ovägt medel) |
2016 |
612,6 |
46 |
Stockholms läns kommuner (ovägt medel) |
2017 |
612,5 |
47 |
Stockholms läns kommuner (ovägt medel) |
2018 |
609,2 |
48 |
Stockholms läns kommuner (ovägt medel) |
2019 |
592,7 |
49 |
Stockholms läns kommuner (ovägt medel) |
2020 |
551,6 |
50 |
Stockholms läns kommuner (ovägt medel) |
2021 |
562,1 |
51 |
Större stad (ovägt medel) |
1999 |
612,2 |
52 |
Större stad (ovägt medel) |
2000 |
632,3 |
53 |
Större stad (ovägt medel) |
2005 |
648,1 |
54 |
Större stad (ovägt medel) |
2008 |
647,6 |
55 |
Större stad (ovägt medel) |
2009 |
627,2 |
56 |
Större stad (ovägt medel) |
2010 |
625,2 |
57 |
Större stad (ovägt medel) |
2011 |
640,1 |
58 |
Större stad (ovägt medel) |
2012 |
630,5 |
59 |
Större stad (ovägt medel) |
2013 |
625,6 |
60 |
Större stad (ovägt medel) |
2014 |
628,3 |
61 |
Större stad (ovägt medel) |
2015 |
638,4 |
62 |
Större stad (ovägt medel) |
2016 |
649,8 |
63 |
Större stad (ovägt medel) |
2017 |
651,4 |
64 |
Större stad (ovägt medel) |
2018 |
654,7 |
65 |
Större stad (ovägt medel) |
2019 |
634,0 |
66 |
Större stad (ovägt medel) |
2020 |
588,9 |
67 |
Större stad (ovägt medel) |
2021 |
597,1 |
Kommentar
Sedan 2013 har körsträckan ökat markant i Södertälje kommun, trots en liten minskning under pandemiåren 2020 och 2021. Kommunen ligger också högt i denna indikator jämfört med genomsnittet för kommungruppen Större städer och kommuner i Stockholms län.
Om statistiken
Indikatorn visar total körsträcka med personbilar registrerade i kommunen per invånare. Avser körsträcka för bilar registrerade i kommunen och säger ingenting om i vilka geografiska områden dessa bilar har kört. Avser bilar registrerade på såväl juridiska som fysiska personer (Observera att bilar skrivna på juridiska personer, så som företag, kan påverka statistiken för kommuner där många företag och huvudkontor är lokaliserade).