Gå direkt till sidans innehåll

Körsträcka

Indikator SE. 3.1. 3

Hur många mil invånarna i den egna kommunen eller regionen reser med bil varierar över landet. Faktorer som påverkar körsträckan är hur väl utbyggd kollektivtrafiken är, hur pendlingsmönster ser ut men även av resvanor mm. För att nå klimatlagens mål har Trafikverket tagit fram ett klimatscenario som säger att vi måste minska biltrafiken i kilometer med 10-20 procent per capita.

Genomsnittlig körsträcka per invånare (med personbil)

Rad-id Mätområde Datum Värde (mil/inv.)

0

Riket

1999

640

1

Riket

2000

659

2

Riket

2005

681

3

Riket

2008

688

4

Riket

2009

672

5

Riket

2010

667

6

Riket

2011

667

7

Riket

2012

658

8

Riket

2013

651,7

9

Riket

2014

655

10

Riket

2015

663

11

Riket

2016

673,5

12

Riket

2017

673,3

13

Riket

2018

669,8

14

Riket

2019

650,6

15

Riket

2020

605,3

16

Riket

2021

610,9

Datakälla: Trafa via Kolada

Kommentar

Sedan 2013 har körsträckan ökat markant i Södertälje kommun, trots en liten minskning under pandemiåren 2020 och 2021. Kommunen ligger också högt i denna indikator jämfört med genomsnittet för kommungruppen Större städer och kommuner i Stockholms län.

Om statistiken

Indikatorn visar total körsträcka med personbilar registrerade i kommunen per invånare. Avser körsträcka för bilar registrerade i kommunen och säger ingenting om i vilka geografiska områden dessa bilar har kört. Avser bilar registrerade på såväl juridiska som fysiska personer (Observera att bilar skrivna på juridiska personer, så som företag, kan påverka statistiken för kommuner där många företag och huvudkontor är lokaliserade).

Uppdaterad: 2023-04-24