Indikatorn visar hur företagarna ser på myndighetsutövningen i kommunen. Om myndighetsutövningen upplevs som rättvis och effektiv av företagarna samtidigt som det finns en ömsesidig respekt för varandras roller kommer ett förtroende att etableras mellan företagare och tjänstemän, vilket kan bidra till ett gott företagsklimat.
Företagsklimat
Mål 9 Hållbar industri, innovationer och infrastruktur
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde |
---|---|---|---|
0 |
Stockholms läns kommuner (ovägt medel) |
2007 |
67 |
1 |
Stockholms läns kommuner (ovägt medel) |
2009 |
66 |
2 |
Stockholms läns kommuner (ovägt medel) |
2012 |
67 |
3 |
Stockholms läns kommuner (ovägt medel) |
2014 |
68 |
4 |
Stockholms läns kommuner (ovägt medel) |
2015 |
69 |
5 |
Stockholms läns kommuner (ovägt medel) |
2016 |
70 |
6 |
Stockholms läns kommuner (ovägt medel) |
2017 |
68 |
7 |
Stockholms läns kommuner (ovägt medel) |
2018 |
72 |
8 |
Stockholms läns kommuner (ovägt medel) |
2019 |
73 |
9 |
Stockholms läns kommuner (ovägt medel) |
2020 |
75 |
10 |
Stockholms läns kommuner (ovägt medel) |
2021 |
75 |
Kommentar
Bedömningen av företagsklimatet i Södertälje kommun gått åt rätt håll sedan 2007, men ligger idag något under genomsnittet för andra kommuner.
Om statistiken
Statistiken kommer från enkätundersökningen Insikt och visar företagarnas helhetsbedömning av servicen i myndighetsutövningen (skala 0-100). Tillkommande kommuner (som gör undersökningen i efterhand) eller kompletteringar av resultat kan förekomma, vilket kan skapa avvikelser från tidigare offentliggjorda resultat.