Trygghet är en viktig förutsättning för god lärandemiljö. Till 2030 ska vi ha en inkluderande och ändamålsenlig lärandemiljö som tar hänsyn till jämställdhetsaspekter så att alla kan känna sig trygga i skolan.
Trygga elever i åk 9
Mål 4 God utbildning för alla
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (%) |
---|---|---|---|
0 |
Totalt |
2016 |
79 |
1 |
Totalt |
2018 |
79 |
2 |
Totalt |
2020 |
75 |
3 |
Totalt |
2021 |
75 |
4 |
Män |
2020 |
74 |
5 |
Män |
2021 |
74 |
6 |
Kvinnor |
2020 |
77 |
7 |
Kvinnor |
2021 |
77 |
8 |
Alla kommuner (ovägt medel) |
2016 |
83 |
9 |
Alla kommuner (ovägt medel) |
2018 |
81 |
10 |
Alla kommuner (ovägt medel) |
2020 |
79 |
11 |
Alla kommuner (ovägt medel) |
2021 |
79 |
Kommentar
I de kommunala skolorna i Södertälje uppger tre fjärdedelar av eleverna att de känner sig trygga i skolan. Sedan första gången frågan ställdes, 2016, har andelen gått ned. Fler flickor än pojkar anger att de känner sig trygga. Medelvärdet för alla kommuner är genom åren högre än i Södertälje.
Om statistiken
Indikatorn visar andel elever i årkurs 9 som angivit något av alternativen stämmer helt och hållet eller stämmer ganska bra som svar på påståendet "Jag känner mig trygg i skolan", i Skolinspektionens Skolenkät. För data på kommunnivå redovisas enbart elever i kommunala skolor.