Gå direkt till sidans innehåll

Barn i förskola

Mål 4 God utbildning för alla
Mål 4 God utbildning för alla
Indikator SDG. 4. 1

Andel barn som är inskrivna i förskola är ett viktigt mått att följa då det har betydelse för barnets fortsatta utveckling i skolan. Utrikes födda barn och barn från familjer med låga inkomster är överrepresenterade bland dem som inte går i förskolan.

Andel barn 1-5 år inskrivna i förskola

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)

0

Större stad (ovägt medel)

2000

70,5

1

Större stad (ovägt medel)

2001

71,9

2

Större stad (ovägt medel)

2002

75,4

3

Större stad (ovägt medel)

2003

77,8

4

Större stad (ovägt medel)

2004

78,1

5

Större stad (ovägt medel)

2005

79,7

6

Större stad (ovägt medel)

2006

80,5

7

Större stad (ovägt medel)

2007

82,1

8

Större stad (ovägt medel)

2008

83,0

9

Större stad (ovägt medel)

2009

83,9

10

Större stad (ovägt medel)

2010

83,9

11

Större stad (ovägt medel)

2011

84,9

12

Större stad (ovägt medel)

2012

85,4

13

Större stad (ovägt medel)

2013

85,4

14

Större stad (ovägt medel)

2014

84,4

15

Större stad (ovägt medel)

2015

84,7

16

Större stad (ovägt medel)

2016

85,6

17

Större stad (ovägt medel)

2017

85,2

18

Större stad (ovägt medel)

2018

86,4

19

Större stad (ovägt medel)

2019

86,6

20

Större stad (ovägt medel)

2020

86,5

21

Större stad (ovägt medel)

2021

86,7

Datakälla: Skolverket och SCB via Kolada

Kommentar

Över längre tid har det skett en ökning i andelen av barn som går i förskola i Södertälje kommun. Utvecklingen följer den nationella trenden, även om andelen är något lägre i Södertälje.

Om statistiken

Indikatorn visar andelen av barn i åldrarna 1-5 år som går i förskola, och avser alla förskolor i kommunen oavsett regi. Barn som är inskrivna i pedagogisk omsorg (t.ex. familjedaghem) räknas inte till gruppen som är inskrivna i förskola.

Uppdaterad: 2023-02-14