Gå direkt till sidans innehåll

Barn i förskola

Mål 4 God utbildning för alla
Mål 4 God utbildning för alla
Indikator SDG. 4. 1

Andel barn som är inskrivna i förskola är ett viktigt mått att följa då det har betydelse för barnets fortsatta utveckling i skolan. Utrikes födda barn och barn från familjer med låga inkomster är överrepresenterade bland dem som inte går i förskolan.

Andel barn 1-5 år inskrivna i förskola

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)

0

Alla kommuner (ovägt medel)

2000

60,4

1

Alla kommuner (ovägt medel)

2001

62,2

2

Alla kommuner (ovägt medel)

2002

67,7

3

Alla kommuner (ovägt medel)

2003

71,5

4

Alla kommuner (ovägt medel)

2004

73,0

5

Alla kommuner (ovägt medel)

2005

74,6

6

Alla kommuner (ovägt medel)

2006

76,2

7

Alla kommuner (ovägt medel)

2007

77,9

8

Alla kommuner (ovägt medel)

2008

79,2

9

Alla kommuner (ovägt medel)

2009

80,3

10

Alla kommuner (ovägt medel)

2010

81,7

11

Alla kommuner (ovägt medel)

2011

82,3

12

Alla kommuner (ovägt medel)

2012

83,5

13

Alla kommuner (ovägt medel)

2013

83,8

14

Alla kommuner (ovägt medel)

2014

83,0

15

Alla kommuner (ovägt medel)

2015

83,0

16

Alla kommuner (ovägt medel)

2016

84,1

17

Alla kommuner (ovägt medel)

2017

83,8

18

Alla kommuner (ovägt medel)

2018

84,9

19

Alla kommuner (ovägt medel)

2019

85,7

20

Alla kommuner (ovägt medel)

2020

85,7

21

Alla kommuner (ovägt medel)

2021

85,7

Datakälla: Skolverket och SCB via Kolada

Kommentar

Över längre tid har det skett en ökning i andelen av barn som går i förskola i Södertälje kommun. Utvecklingen följer den nationella trenden, även om andelen är något lägre i Södertälje.

Om statistiken

Indikatorn visar andelen av barn i åldrarna 1-5 år som går i förskola, och avser alla förskolor i kommunen oavsett regi. Barn som är inskrivna i pedagogisk omsorg (t.ex. familjedaghem) räknas inte till gruppen som är inskrivna i förskola.

Uppdaterad: 2023-02-14