Gå direkt till sidans innehåll

Miljöbilar i kommunorganisationen

Mål 13 Bekämpa klimatförändringarna
Mål 13 Bekämpa klimatförändringarna
Indikator SDG. 13. 3

Miljöbilar var en definition som användes fram till 2020 och avsedde bilar som ansågs mer miljövänliga än andra. Indikatorn visar andel personbilar och lätta lastbilar som uppfyller miljöbilskrav enligt förordning som används av kommunorganisationen.

Andel miljöbilar i kommunorganisationen

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)

0

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2009

31,9

1

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2010

34,1

2

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2011

41,7

3

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2012

41,7

4

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2013

41,7

5

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2014

42,1

6

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2015

42,4

7

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2016

46,0

8

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2017

48,1

9

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2018

46,8

10

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2019

43,8

11

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2020

42,1

Datakälla: Miljöfordon Sverige (MFS)

Kommentar

År 2020 var över 30 procent av personbilarna och de lätta lastbilarna i Södertäljes kommunorganisation miljöbilar. Det var en lägre andel än genomsnittet för kommunerna i Stockholms län som låg runt 40 procent, och kommungruppen Större städer som låg runt 60 procent.

Om statistiken

Som miljöbil räknas en bil som vid tillfället för nyregistreringen uppfyllde då gällande miljöbilsdefinition. Detta innebär att från 1 juli 2018 avser uppgiften klimatbonusbilar. Bilar registrerade före den 1 januari 2013 ska uppfylla kriterierna för MB2007 och bilar registrerade 1 januari 2013 eller senare ska uppfylla kriterierna för MB2013. Avser bilar som enligt vägtrafikregistret är registrerade på kommunen och dess majoritetsägda bolag.

Uppdaterad: 2023-04-24