Gå direkt till sidans innehåll

Miljöbilar i kommunorganisationen

Mål 13 Bekämpa klimatförändringarna
Mål 13 Bekämpa klimatförändringarna
Indikator SDG. 13. 3

Miljöbilar var en definition som användes fram till 2020 och avsedde bilar som ansågs mer miljövänliga än andra. Indikatorn visar andel personbilar och lätta lastbilar som uppfyller miljöbilskrav enligt förordning som används av kommunorganisationen.

Andel miljöbilar i kommunorganisationen

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)

0

Större stad (ovägt medel)

2009

40,2

1

Större stad (ovägt medel)

2010

46,5

2

Större stad (ovägt medel)

2011

52,4

3

Större stad (ovägt medel)

2012

51,5

4

Större stad (ovägt medel)

2013

51,3

5

Större stad (ovägt medel)

2014

53,2

6

Större stad (ovägt medel)

2015

55,7

7

Större stad (ovägt medel)

2016

57,5

8

Större stad (ovägt medel)

2017

59,2

9

Större stad (ovägt medel)

2018

59,6

10

Större stad (ovägt medel)

2019

60,1

11

Större stad (ovägt medel)

2020

60,5

Datakälla: Miljöfordon Sverige (MFS)

Kommentar

År 2020 var över 30 procent av personbilarna och de lätta lastbilarna i Södertäljes kommunorganisation miljöbilar. Det var en lägre andel än genomsnittet för kommunerna i Stockholms län som låg runt 40 procent, och kommungruppen Större städer som låg runt 60 procent.

Om statistiken

Som miljöbil räknas en bil som vid tillfället för nyregistreringen uppfyllde då gällande miljöbilsdefinition. Detta innebär att från 1 juli 2018 avser uppgiften klimatbonusbilar. Bilar registrerade före den 1 januari 2013 ska uppfylla kriterierna för MB2007 och bilar registrerade 1 januari 2013 eller senare ska uppfylla kriterierna för MB2013. Avser bilar som enligt vägtrafikregistret är registrerade på kommunen och dess majoritetsägda bolag.

Uppdaterad: 2023-04-24