Gå direkt till sidans innehåll

Miljöbilar i den geografiska kommunen

Mål 13 Bekämpa klimatförändringarna
Mål 13 Bekämpa klimatförändringarna
Indikator SDG. 13. 4

Miljöbilar var en definition som användes fram till 2020 och avsedde bilar som ansågs mer miljövänliga än andra. Indikatorn visar andel miljöbilar i trafik som uppfyller miljöbilskrav enligt förordning i hela kommunen som geografiskt område.

Andel miljöbilar i den geografiska kommunen

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)

0

Större stad (ovägt medel)

2008

4,0

1

Större stad (ovägt medel)

2009

5,5

2

Större stad (ovägt medel)

2010

7,9

3

Större stad (ovägt medel)

2011

10,6

4

Större stad (ovägt medel)

2012

13,3

5

Större stad (ovägt medel)

2013

13,9

6

Större stad (ovägt medel)

2014

14,8

7

Större stad (ovägt medel)

2015

15,7

8

Större stad (ovägt medel)

2016

15,5

9

Större stad (ovägt medel)

2017

15,4

10

Större stad (ovägt medel)

2018

15,6

11

Större stad (ovägt medel)

2019

14,9

12

Större stad (ovägt medel)

2020

16,7

Datakälla: SCB via Kolada

Kommentar

I Södertälje kommun ökade andelen miljöbilar mellan 2008 och 2020. Kommunen hade också något högre andel än genomsnittet för kommuner i länet och riket som helhet när sista sammanställningen gjordes år 2020.

Om statistiken

Som miljöbil räknas en bil som vid tillfället för nyregistreringen uppfyllde då gällande miljöbilsdefinition. Detta innebär att från 1 juli 2018 avser uppgiften klimatbonusbilar. Bilar registrerade före den 1 januari 2013 ska uppfylla kriterierna för MB2007 och bilar registrerade 1 januari 2013 eller senare ska uppfylla kriterierna för MB2013.

Uppdaterad: 2023-04-24