Med fossiloberoende menas bilar som har möjlighet att köra på ett bränsle från förnybara källor men som inte nödvändigtvis gör det hela tiden.
Fossiloberoende personbilar i den geografiska kommunen
Mål 13 Bekämpa klimatförändringarna
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (%) |
---|---|---|---|
0 |
Södertälje |
2020 |
14 |
1 |
Södertälje |
2021 |
20 |
2 |
Riket |
2020 |
12 |
3 |
Riket |
2021 |
16 |
4 |
Stockholms läns kommuner (ovägt medel) |
2020 |
14 |
5 |
Stockholms läns kommuner (ovägt medel) |
2021 |
19 |
6 |
Större stad (ovägt medel) |
2020 |
12 |
7 |
Större stad (ovägt medel) |
2021 |
16 |
Kommentar
Andelen registrerade bilar i Södertälje kommun som är fossiloberoende ökade mellan 2020 och 2021, från 14 procent till 20 procent. Jämfört med andelen bilar i hela Sverige som är fossiloberoende ligger Södertälje bättre till i att minska fordonens beroende av fossila bränslen.
Om statistiken
Bilar av typerna gas (CNG, biogas, naturgas, metangas), el, E85, laddhybrid (förutsatt att de kan laddas med sladd), vätgas samt bilar godkända av tillverkaren att köras på HVO100 (syntetisk diesel med förnybart ursprung) är inkluderade.