Gå direkt till sidans innehåll

Demografisk försörjningskvot

Mål 11 Hållbara städer och samhällen
Mål 11 Hållbara städer och samhällen
Indikator SDG. 11. 1

Antalet äldre ökar. Över hälften av den förväntade befolkningstillväxten väntas alltså ske i den åldersgrupp som med dagens regler uppnått pensionsåldern. Ett ökat antal äldre ställer krav på olika samhällsfunktioner och institutioner, inte minst för kommuner och regioner. Fler äldre medför exempelvis högre kostnader för samhällstjänster riktade mot äldre i form av vård och omsorg.

Att det finns fler äldre är dock knappast ett problem i sig utan en del av villkoren för framtida anpassningar. På samma sätt kräver en hög andel barn och unga i befolkningen en omfattande verksamhet i skolväsendet. Problem uppstår om antalet personer i arbetsför ålder som förenklat uttryckt borde skapa de nödvändiga inkomster som ska omfördelas till befolkningsgrupper utan inkomster, inte utvecklas i takt med övriga åldersgrupper.

Andel personer 0-19 och över 65 år av personer 20-64 år

Rad-id Mätområde Datum Värde

0

Södertälje

1998

0,72

1

Södertälje

1999

0,65

2

Södertälje

2000

0,65

3

Södertälje

2001

0,65

4

Södertälje

2002

0,65

5

Södertälje

2003

0,66

6

Södertälje

2004

0,66

7

Södertälje

2005

0,67

8

Södertälje

2006

0,68

9

Södertälje

2007

0,68

10

Södertälje

2008

0,68

11

Södertälje

2009

0,69

12

Södertälje

2010

0,69

13

Södertälje

2011

0,69

14

Södertälje

2012

0,69

15

Södertälje

2013

0,69

16

Södertälje

2014

0,68

17

Södertälje

2015

0,69

18

Södertälje

2016

0,68

19

Södertälje

2017

0,68

20

Södertälje

2018

0,68

21

Södertälje

2019

0,68

22

Södertälje

2020

0,68

23

Södertälje

2021

0,68

24

Södertälje

2022

0,68

25

Riket

1998

0,71

26

Riket

1999

0,71

27

Riket

2000

0,70

28

Riket

2001

0,70

29

Riket

2002

0,70

30

Riket

2003

0,70

31

Riket

2004

0,70

32

Riket

2005

0,70

33

Riket

2006

0,70

34

Riket

2007

0,70

35

Riket

2008

0,71

36

Riket

2009

0,71

37

Riket

2010

0,71

38

Riket

2011

0,72

39

Riket

2012

0,72

40

Riket

2013

0,73

41

Riket

2014

0,73

42

Riket

2015

0,74

43

Riket

2016

0,75

44

Riket

2017

0,75

45

Riket

2018

0,76

46

Riket

2019

0,76

47

Riket

2020

0,77

48

Riket

2021

0,77

49

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

1998

0,65

50

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

1999

0,65

51

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2000

0,64

52

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2001

0,65

53

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2002

0,65

54

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2003

0,66

55

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2004

0,68

56

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2005

0,69

57

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2006

0,69

58

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2007

0,70

59

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2008

0,72

60

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2009

0,73

61

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2010

0,74

62

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2011

0,74

63

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2012

0,74

64

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2013

0,75

65

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2014

0,75

66

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2015

0,75

67

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2016

0,75

68

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2017

0,76

69

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2018

0,76

70

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2019

0,76

71

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2020

0,76

72

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2021

0,76

73

Större stad (ovägt medel)

1998

0,68

74

Större stad (ovägt medel)

1999

0,67

75

Större stad (ovägt medel)

2000

0,67

76

Större stad (ovägt medel)

2001

0,67

77

Större stad (ovägt medel)

2002

0,67

78

Större stad (ovägt medel)

2003

0,66

79

Större stad (ovägt medel)

2004

0,67

80

Större stad (ovägt medel)

2005

0,67

81

Större stad (ovägt medel)

2006

0,67

82

Större stad (ovägt medel)

2007

0,67

83

Större stad (ovägt medel)

2008

0,68

84

Större stad (ovägt medel)

2009

0,68

85

Större stad (ovägt medel)

2010

0,68

86

Större stad (ovägt medel)

2011

0,69

87

Större stad (ovägt medel)

2012

0,69

88

Större stad (ovägt medel)

2013

0,70

89

Större stad (ovägt medel)

2014

0,70

90

Större stad (ovägt medel)

2015

0,71

91

Större stad (ovägt medel)

2016

0,72

92

Större stad (ovägt medel)

2017

0,72

93

Större stad (ovägt medel)

2018

0,73

94

Större stad (ovägt medel)

2019

0,73

95

Större stad (ovägt medel)

2020

0,74

96

Större stad (ovägt medel)

2021

0,74

Datakälla: SCB via Kolada

Kommentar

Den demografiska försörjningskvoten i Södertälje har ingen tydlig trend sedan början av 2000-talet. Trenden för riket och andra jämförbara kommuner är dock att försörjningskvoten ökat, så att den inte ökat i Södertälje är positivt.

Om statistiken

Den demografiska försörjningskvoten beräknas som summan av antal personer 0-19 år och antal personer 65 år och äldre dividerat med antal personer 20-64 år. Önskvärt är ett lågt värde.

Uppdaterad: 2023-04-24