Till 2030 ska vi minst halvera den andel barn i alla åldrar som lever i någon form av fattigdom. Barn som lever i ekonomisk utsatthet och socialt utanförskap löper högre risk än andra att drabbas av ohälsa och flera sociala problem som påverkar deras möjligheter längre fram i livet. Kommuner har viss möjlighet att påverka utfallet för nyckeltalet exempelvis genom att arbeta för att minska antalet invånare som behöver långvarigt ekonomiskt bistånd.
Unga i ekonomiskt utsatta hushåll
Mål 1 Ingen fattigdom
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (%) |
---|---|---|---|
0 |
Södertälje |
2007 |
18,9 |
1 |
Södertälje |
2008 |
19,3 |
2 |
Södertälje |
2009 |
23,2 |
3 |
Södertälje |
2010 |
22,5 |
4 |
Södertälje |
2011 |
17,9 |
5 |
Södertälje |
2012 |
18,4 |
6 |
Södertälje |
2013 |
17,4 |
7 |
Södertälje |
2014 |
15,4 |
8 |
Södertälje |
2015 |
14,3 |
9 |
Södertälje |
2016 |
13,2 |
10 |
Södertälje |
2017 |
11,8 |
11 |
Södertälje |
2018 |
10,0 |
12 |
Södertälje |
2019 |
9,4 |
13 |
Södertälje |
2020 |
9,8 |
14 |
Södertälje |
2021 |
8,1 |
15 |
Riket |
2011 |
10,4 |
16 |
Riket |
2012 |
10,3 |
17 |
Riket |
2013 |
10,3 |
18 |
Riket |
2014 |
10,1 |
19 |
Riket |
2015 |
9,6 |
20 |
Riket |
2016 |
9,0 |
21 |
Riket |
2017 |
9,2 |
22 |
Riket |
2018 |
8,9 |
23 |
Riket |
2019 |
9,1 |
24 |
Riket |
2020 |
8,8 |
25 |
Stockholms läns kommuner (ovägt medel) |
2007 |
9,2 |
26 |
Stockholms läns kommuner (ovägt medel) |
2008 |
9,1 |
27 |
Stockholms läns kommuner (ovägt medel) |
2009 |
10,2 |
28 |
Stockholms läns kommuner (ovägt medel) |
2010 |
9,8 |
29 |
Stockholms läns kommuner (ovägt medel) |
2011 |
7,6 |
30 |
Stockholms läns kommuner (ovägt medel) |
2012 |
7,2 |
31 |
Stockholms läns kommuner (ovägt medel) |
2013 |
7,1 |
32 |
Stockholms läns kommuner (ovägt medel) |
2014 |
6,7 |
33 |
Stockholms läns kommuner (ovägt medel) |
2015 |
6,1 |
34 |
Stockholms läns kommuner (ovägt medel) |
2016 |
5,7 |
35 |
Stockholms läns kommuner (ovägt medel) |
2017 |
5,8 |
36 |
Stockholms läns kommuner (ovägt medel) |
2018 |
5,6 |
37 |
Stockholms läns kommuner (ovägt medel) |
2019 |
5,8 |
38 |
Stockholms läns kommuner (ovägt medel) |
2020 |
5,9 |
39 |
Större stad (ovägt medel) |
2007 |
11,3 |
40 |
Större stad (ovägt medel) |
2008 |
12,0 |
41 |
Större stad (ovägt medel) |
2009 |
13,7 |
42 |
Större stad (ovägt medel) |
2010 |
13,4 |
43 |
Större stad (ovägt medel) |
2011 |
11,8 |
44 |
Större stad (ovägt medel) |
2012 |
11,9 |
45 |
Större stad (ovägt medel) |
2013 |
11,9 |
46 |
Större stad (ovägt medel) |
2014 |
11,6 |
47 |
Större stad (ovägt medel) |
2015 |
11,0 |
48 |
Större stad (ovägt medel) |
2016 |
10,3 |
49 |
Större stad (ovägt medel) |
2017 |
10,3 |
50 |
Större stad (ovägt medel) |
2018 |
9,9 |
51 |
Större stad (ovägt medel) |
2019 |
9,9 |
52 |
Större stad (ovägt medel) |
2020 |
9,8 |
Kommentar
Andel barn och ungdomar i ekonomiskt utsatta hushåll har minskat i Södertälje kommun sedan 2007. Idag är det ungefär samma andel som för hela Sverige och andra kommuner i kommungruppen Större städer. Tidigare har Södertälje haft betydligt högre andel barn i utsatta hushåll, som högst nästan en fjärdedel år 2009.
Om statistiken
Indikatorn visar andelen barn som lever i hushåll med låg inkomst eller ekonomiskt bistånd (tidigare kallat socialbidrag). Låg inkomst innebär att hushållens inkomst ligger under lägsta utgiftsnivå baserad på den socialbidragsnorm som fastställdes på 1980-talet (med inflationsuppräkningar) och en norm för boendeutgifter. Med ekonomiskt bistånd menas att hushållet erhållit ekonomiskt bistånd minst en gång under året. Nyckeltalet beräknas på samma sätt som Rädda barnens Barnfattigdomsindex som dock använder åldersgruppen 0-17 år.